dimarts, 26 d’agost del 2014

Cavalls del Vent en 3 Etapes

Cavalls de Vent, (rlung rta) l'orígen d'aquest nom, prové de les banderoles d'oració budistes que es col·loquen a cims i colls a l'Himalàia de manera que aquestes es reparteixen així als 4 vents. La procedència és de Ladakh (Índia), i cada cop és més habitual veure'n en zones de muntanya de tot el món.
Rlung rta (cavalls de vent) en un coll a l'Himalàia
En aquest cas, Els Cavalls de Vent, és una travessa de 8 etapes que ens porta pels refugis del Parc Natural del Cadí-Moixeró. La travessa es desenvolupa entre les alçades de 910 i 2510 metres amb un desnivell acumulat d'aproximadament 5000 metres positius i 5000 negatius durant els 80 quilòmetres que té la ruta.

En aquesta ocasió, vaig decidir sortir en solitari a fer la travessa en 3 etapes, amb el refugi Lluís Estasen, al peu del Pedraforca com a inici i final de la ruta.

ETAPA 1
Refugi Lluís Estasen - Refugi Gresolet - Refugi Sant Jordi - Refugi Rebost.
Surto a les 7:40 del matí del refugi, després de passar la nit a l'Estasen. El camí surt direcció Est des de la porta del refugi, on, a pocs metres, ja es pot trobar la primera marca de color taronja que hauré de seguir durant els propers tres dies. Aquest primer tram és de baixada i s'ha d'anar molt en compte, ja que és una zona molt baga i humida, plena d'arrels i pedres, després, uns metres de desnivell positiu ens deixen just a la porta del refugi Gresolet. Amb 1 hora i 10 minuts faig els 570 metres de desnivell negatiu i els 93 metres positius.
Primeres boires del matí baixant cap al Gresolet
Surto del Gresolet per la part de darrera del refugi per un camí i posteriorment una pista que em porta al Coll de la Bauma. Puja molt vertical, però amb 40 minuts arribo al coll. Des d'aquí, un llarg descens de 8 km que em portarà al Veïnat de l'Hostalet, primer per un camí enmig del bosc i després per pista forestal. Ara toca l'ascens que em durà al Refugi Sant Jordi, que passa per els Empedrats, per un camí feréstec enmig d'una de les gorges més atractives del berguedà. Un cop passats els empedrats, el camí ens desvia cap a l'esquerra pel mig del bosc fins arribar al Refugi Sant Jordi amb 4 hores des del Coll de la Bauma.
Impressionants Gorges dels Empedrats pujant al St. Jordi
Des del Refugi Sant Jordi, desfem uns metres el mateix camí pel que hi hem arribat, fins a trobar un cartell indicador que ens marca el coll d'Escriu, passant pel mig del bosc i prenent alguna drecera. Primer baixant (250 m.) i després pujant (250 m.) per arribar en 1 hora i mitja al Coll d'Escriu. Des d'aquí, i tot per pista forestal, ens esperen uns 400 metres de desnivell negatiu que ens porten a la carretera que va de Bagà a Coll de Pal. La creuem, passem per sota un pas a nivell per creuar la C-16 i ara només ens cal remuntar els gairebé 450 metres de desnivell positiu fins a arribar al Refugi Rebost, que serà el final de la primera etapa.
Refugi del Rebost, excel·lent mirador del vessant Berguedà de la ruta
Perfil de desnivell de la primera etapa (Lluís Estasen - Rebost)
ETAPA 2
Refugi de Rebost - Refugi Niu de l'Àliga - Refugi Serrat de les Esposes -
Refugi Cortals de l'Ingla.
Després d'una reconfortant dutxa, un immillorable sopar i d'un merescut descans, començo la segona etapa de la travessa. Sortim direcció Nord-Est per la dreta del refugi i enfilem amunt pel mig del bosc. El camí puja suau però constant, convinant zones de bosc amb prats de pastura fins a creuar la pista forestal de les mines del Roc Negre. Un cop allí, ja enfilo directe cap a la Collada de Comafloriu, on ja seguirem la carena per pujar al Puig de Comabella i acabar d'arribar al Refugi del Niu de l'Àliga. Aquest últim tram, ja amb vistes de l'estació d'esquí alpí de La Molina.
Pedraforca, Comabona, Penyes Altes i Tossa d'Alp (esquerra-dreta)
Després dels 880 metres de desnivell positiu, amb poc més de 2 hores i 15 minuts arribo al punt més elevat de la travessa, la Tossa d'Alp, a 2510 metres. La ruta segueix descendint per la seva vessant Oest, amb 500 metres de desnivell negatiu que em duran al Coll de Jou, a 2021 metres, vorejant primer un cim rocós per la seva dreta (Roca del Llamp). Un cop soc al coll, (1 hora des del Niu) un sinuós camí puja seguint la carena, deixant el Cap del Pont a la meva esquerra i seguir pujant pel mig del bosc pel Collet de Molins fins a ascendir al punt més alt de les Penyes Altes del Moixeró, a 1 hora del Coll de Jou. (2279 m.).
Vista dels prats que m'esperen al descens de les Penyes Altes
 Amb poc més de 4 hores m'he plantat al cim de les Penyes Altes, i a partir d'ara, la majoria de camí que em queda avui, serà tot en descens, gairebé 800 metres de baixada fins al refugi del Serrat de les Esposes. El camí baixa per la vessant Oest de les Penyes Altes, on de seguida arribem als prats, amb un camí que va flanquejant pels prats. Arribats al collet de la Coma, el panorama canvia radicalment i el camí de descens baixa per un torrent amb el camí no massa fresat però si ben marcat. És un torrent humit i patinós on haurem d'anar amb compte de no patinar. Aquest torrent, desemboca a una pista forestal que seguint-la ens portarà sense cap problema al Refugi del Serrat de les Esposes. (2 hores 45 minuts des de les Penyes Altes)
Núvols amenaçadors apareixen per darrera el Serrat de la Muga
Des del Serrat de les Esposes, prenc la pista ample que marxa cap amunt a l'esquerra, per prendre un corriol a l'esquerra que hi ha just després de la primera corba. Aquest camí, va resseguint la pista per la seva esquerra, per fer internades al bosc fins a sortir a la mateixa pista un tros amunt, a l'alçada de la Font Freda, un cop aquí i seguint el GR 107, arribem al Refugi dels Cortals de l'Ingla, que és el final de la segona etapa. Aquest últim tram, l'he fet amb 2 hores i mitja.
Refugi dels Cortals de l'Ingla, a 1610  metres
Perfil de desnivell Etapa 2   (Rebost - Cortals de L'ingla)
ETAPA 3
Refugi Cortals de l'Ingla - Refugi Prats d'Aguiló - Refugi Lluís Estasen
Inicio la tercera i darrera etapa de la ruta sabent que he deixat el més "relaxat" pel final, tot i que em resten uns 24 km per arribar al destí. El camí surt del davant del refugi, seguint les marques aquest em porta a seguir la pista primer i després endinsant-se pel mig del bosc. En 35 minuts em planto al Coll del Pendís, des d'aquí el camí puja més suau cap a la dreta seguint tota la Serra de la Moixa primer i el Serrat de la Muga després. El camí va alternant vessant Nord i vessant Sud, (Cerdanya i Berguedà) amb unes fantàstiques vistes dels dos costats i de la cara nord del Pedraforca que et fan molt més suau el lleuger ascens.
Pendís (esquerra) Serra de la Moixa (centre) i Comabona (dreta)
Arribo al Pas del Bou amb 1 hora i 45 minuts des del Coll del Pendís, i en aquest punt, el camí baixa cap a l'esquerra fent ziga-zagues vorejant el Serrat dels Tarrers fins a arribar al Pla de les Creus. Des d'aquest punt, ja veiem el Refugi de Prat d'Aguiló, però encara ens queda baixar fins al Barranc de les Toselletes  i tornar a pujar fins a arribar al refugi, que faig amb 1 hora i 15 minuts des del Pas del Bou.
Cara Nord del Pedraforca vist des del Serrat de la Muga
 Un mos al refugi de Prats d'Aguiló per afrontar l'últim tram de desnivell positiu de la ruta. Des d'aquí (2010m.) cap amunt per pujar fins a dalt del Pas dels Gosolans (2430m.). És en aquest tram d'ascens en el què podem gaudir de les immillorables vistes de la Serra del Cadí des d'una privilegiada situació. ATENCIÓ. Aquest és l'únic tram on no trobarem els senyals taronges de la ruta. Des d'ara fins al cim del Pas dels Gosolans, haurem de seguir les marques del PR C124 (Blanc i Groc).
Serra del Cadí des del camí d'ascens al Pas dels Gosolans
Amb 55 minuts em planto al capdamunt del Pas dels Gosolans i ara la resta de camí de la jornada, ja és de flanqueig per la Serra Pedregosa de Est a Oest. Aquí ja retrobem de nou els senyals taronges. Al final de la Serra Pedregosa, just al Prat Llong, comencem el descens que ens portarà a la pista del Refugi Lluís Estasen. En una hora i mitja arribo a la pista per camins que baixen entre prats de pastura i des d'aquí, tocarà seguir la pista fins al final, a trobar la cruïlla del refugi Lluís Estasen.
Pas dels Gosolans amb la boira que comença a pujar
Seguim la pista que va serpentejant per la falda de la cara nord del Pedraforca en lleuger i suau descens, mentre anem observant els molts torrents i canals que han anat desprenent pedres i arbres amb les pluges d'enguany, per, al cap d'una hora, trobar el desviament a l'esquerra que ens porta, amb poc més de 10 minuts, altre cop al punt de partida i al final de la travessa. El Refugi Lluís Estasen, al peu del Pedraforca.
Perfil de desnivell etapa 3 (Cortals de l'Ingla - Lluís Estasen)
Punt de sortida : Refugi Lluís Estasen, tot i que al ser una volta circular, es pot començar i acabar en qualsevol dels altres 8 refugis pels que es passa durant la ruta, el refugi que s'ha de deixar més lluny el cotxe, és el Refugi Sant Jordi.
Horari : Total de la travessa, son 25 hores i 10 minuts, que repartit en les tres etapes, queda dividit en,
Etapa 1 - 9 hores i 30 minuts. Etapa 2 - 8 hores i 30 minuts. Etapa 3 - 7 hores i 10 minuts.
Desnivell : El desnivell total acumulat, és de 6439 metres de desnivell positiu i 6481 metres de desnivell negatiu en total, que dividit en etapes, queda de la següent manera.
Etapa 1 - 2854 metres positius i 2899 metres negatius. Etapa 2 - 1966 metres positius i 2016 metres negatius. Etapa 3 - 1619 metres positius i 1566 metres negatius. (desnivell enregistrat per SportsTraker)
Mapa : Editorial Alpina 1:30.000 Travessa Cavalls del Vent.
Dificultat : És una ruta amb baixa dificultat tècnica, exceptuant un parell de descens que poden ser complicats en dies de pluja (de Lluis Estasen a Gresolet i el Torrent del Grau de l'Ós, abans d'arribar al Refugi del Serrat de les Esposes). El grau de dificultat recau en la llargada de la ruta (79,20 km.) i els molts metres de desnivell acumulat totals. Cal fer una bona planificació de les etapes en funció de la preparació física de qui es plantegi fer la ruta sencera.